Ц.Туваан: Онч хараат, Бор толгой ордыг ашиглалтад оруулж, экспортоо нэмэгдүүлнэ
14 мега төслийн нэг, "Гашуунсухайт-Ганцмод"-ны боомтын бүтээн байгуулалтын ажлын явцын талаар Аж үйлдвэр, эрдэс баялгийн сайд Ц.Туваанаас тодрууллаа.
-"Чайна Энержи" компанитай нэгдсэн шийдэлд хүрсэн үү?
Монгол талаас ажлын хэсгийг миний бие ахалж байна. Хоёр ажлын хэсгийн уулзалтуудыг хийж, ойрын хугацаанд шийдвэр гаргахаар ажиллаж байна. Дан ганц төмөр замын хил холболт биш, нүүрс худалдах, худалдан авах гэрээ дээрээс нь уурхайн хүчин чадлыг нэмэгдүүлэх гэсэн гурван цогц асудлыг шийдвэрлэх ийм асуудал бий. Монгол Улсын Ерөнхий Сайдын Хятад улсад хийсэн айлчлал, Шанхай хамтын ажиллагааны байгууллагын хуралд явахдаа “Чайна Энержи” компанитай уулзсан уулзалтууд дээр тодорхой шийдлүүдийг гаргаж, энэ шийдлүүдийг тус компанийн зүгээс манай улсад албан бичиг байдлаар хүргүүлсэн. Хэлцэл нааштай явж байгаа гэж ойлгож болно.
-Хоёр төмөр зам холбогдсон тохиолдолд жилдээ хэдий хэр хэмжээний нүүрс Монголоос экспортлох боломжтой гэж харж байгаа вэ?
-Энэ оны байдлаар гүйцэтгэл 80 сая орчим тонн нүүрс экспортолно гэсэн тооцоо бий. “Гашуунсухайт-Ганцмод”-ны боомтоор энэ нүүрсний ихэнхийг нь авто тээврээр хийж байгаа. Тэгэхээр хил холболт хийгдсэний дараа Ханги-Мандал, Шивээхүрэн-Сэхэ, Бичигт-Зүүнхатавчийн хил холболтууд хийгдсэнээр манай улс жилдээ 120 сая тонноос багагүй хэмжээний нүүрс экспортолно гэсэн тооцоо бий. Автотээврээр хамгийн ихдээ 85 сая тонн нүүрс экспортлох хүчин чадалтай.
-Гэрээ ямар шатандаа явж байна вэ, гацааж байгаа асуудал бий юу?
-Гурван асуудлын төмөр замын гэрээ бэлэн болчихсон. Хоёр дахь нүүрс худалдах, худалдан авах гэрээний драфт бэлтгэгдэж байна. “Эрдэнэс Тавантолгой”-н баруун зүүн цанхи одоогийн хүчин чадлаараа экспортлож буй нүүрснээсээ яаж ч дайчлаад илүүг гаргах боломжгүй байгаа. Иймд бид нээлттэй тендер зарлаж, шинээр хажуу талд нь Онч хараат, Бор толгой гэсэн өмнө нь судлагдсан байсан ордуудаа хүчин чадлаа нэмэгдүүлэх байдлаар ашиглалтад оруулж байж, илүү их экспорт хийх боломжтой болно.
-Өргөн царигаас үүдэж манай улсад үүссэн алдагдсан боломж хичнээн төгрөгт хүрсэн бэ?
-2015 онд төмөр зам ашиглалтад орсон байсан бол энэ төмөр замаар 232 сая тонн нүүрс экспортлох байсан. 18.5 тэрбум ам.долларыг нэмж олох боломж бас бидэнд байжээ.
Хятадын тал алдагдсан боломжоос үүдэж хичнээн төгрөгийн алдагдал хүлээсэн бэ?
-Хятадын талаас алдагдсан боломжид 14 тэрбум юанийн алдагдал хүлээсэн. Ганцмод боомт хүртлээ барьсан 300 км төмөр замын зардал 7.2 тэрбум юань бөгөөд зам 10 жил ашиглаагүйн зардал 2,7 тэрбум юань. Боомтын терминал баригдаагүй дээр гэхэд 4 тэрбум юань буюу нийт 2.3 орчим тэрбум ам.долларыг алдагдсан болон алдагдах боломжид гарахаар тооцоо бий.
-Гэрээ яг хэдийд батлагдах вэ, мөн хил холболтын бүтээн байгуулалтын ажил хэдийд дуусахаар төлөвлөж байгаа вэ?
-Төмөр замын хил холболтын бүтээн байгуулалтыг мега төслүүдийнхээ нэгдүгээрт эрэмбэлж байгаа. Тэгэхээр өндөр ач холбогдол өгч байгаа гэж ойлгож болно. Энэ ондоо багтааж гэрээ хэлэлцээр хийгдэж дуусгах тал дээр шуурхай ажиллаж байна. Гэрээ зурагдаад 2027 он гэхэд бүтээн байгуулалтууд хийгдэж дууссаны араас нүүрс болон ачаа тээврийн том гарц бий болно гэсэн үг.
АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд Eguur.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү.
Эмч хүнээр уул уурхайн сайд хийлгэж ч байх шиг кк
Manai Mongoliin aldagdsan bolomjiig hen tuluh uu? Bid hyatadin aldagdal tuluud bdag??
Бид өнөөдөр боломжит бүхнээ түүхийгээр нь гадагш нь зөөгөөд нэмээд улс орон нь улам өрөнд ороод байх уу .Хагас боловсруулаад нэмүү өртөг шингээгээд гаргах уу гэдгээ бодолцох ёстой . ЭСВЭЛ ҮР ХҮҮХЭД , ИРЭЭДҮЙДЭЭ БАЯЛАГААСАА ҮЛДЭЭХ ҮҮ ГЭДГЭЭ ОДООНООС ТОДОРХОЙЛОХ ХЭРЭГТЭЙ . Баруун Европ, Япон өөрсдөө баялаггүй шахам байж гаднаас түүхий эдээ импортлож аваад түүгээрээ хэд нуг*лсан бүтээгдэхүүн хийж баялаг бүтээгээд хөгжөөд байх юм .Ирээдүйд үр хүүхдүүддээ үлдээж дээрхи орнуудын жишигээр ашиглах нь зөв болох байхаа .Харагдаж үзэгдсэн бүхнээ зөөгөөд байх нь зохимжгүй л байнаа .Бүүр сүүлдээ УРАН ТОРИ , ГАЗРЫН ХОВОР ЭЛЕМЕНТ гээд очсон улс орон уулзсан хүн бүртэй ярьж олборлох гэж хөөцөлдөх болов . ГАЛЗУУР*Л , ШУН*Л ТАЧА*Л, монголыг ирээдүйд хөгжихгүй байх үүдийг нээж мэднэ .
Чи бол гадаадын тавиул, орос чонотой нийлсэн монгол нохойн гөлөг бнаа ! Монголыг байг�##�ийн баялагаа өндөр хөгжилтэй, орчин үеийн технолог той улс оронтой хамтран боловсруулах гэхээр хойд хөрш маань эрс эсэргүүцэн зогсоодог, тэхдээ чам мэтийн тэнэгийг бууны нохой болгон ашигладаг юмаа ! Орос угаадсанд цадсан гөлөг минь чи мөд хөөн оростоо буулуулж үхнэ дээ !
Мэргэжилгүй хүн гэмт хэрэг үйлдчихээд юугаа ч мэдэхгүй , нам нь хариуцлага хүлээхгүй , иргэдийн хохирол асар их болно.
Ardchilsan namiinhan ch ewgui shuu...
Чиний МАН чинь сангуудыг хоослоод дуусгав.Одоо ЭМДС , НДС , ЖДҮХС-г дуусгачихсан Сүүлийн 8 жилд боловсролын с*лбар курсээр багш бэлтгэх дээрээ тулав .Эрүүл мэндийн с*лбар , нийгмийн даатг�##�ын с*лбар , эрчим хүчний с*лбар сэхээний орон дээр тарчилж байна .Цахилгааны үнэ нэмснээр бүх бараа бүтээгдэхүүний үнэ өсөж инфляцын шуурганд өртөхөд бэлэн болжээ.2016 онд нэг доллар 1700 төгрөг байв.МАН засаг аваад жил хүрэхгүй хугацаанд 3500 төгрөг болгож билээ. Одоо үндэсний мөнгө чихрийн цааснаас ч хямд болох нь ойлгомжтой болов .МАН ч ард иргэдээ татвар , торгуулиар дарамт�##�ж утаа , түгжирэлээр айлгаж ҮНЭХЭЭР ЭВГҮЙ ЗАГНАЖ байна даа.
Чи зөв хэллээ. МАН-ын гагцхан нөхөр л автомашины дугаарыг хязгаарлаж, татварыг 3 дахин, замын хураамжийг 5 дахин нэмж чадаж байна.
Хятадын нөхдүүд төмөр замын трассаа манай улсад тулгаж Монгол улсын тусгаар тогтнолд х�##�дсан явд�##� юм гэж ЗТХЯ сайд байсан Гансүх ярьсан шүү дээ. Тэгээд Хятадын нөхдүүд трассаа өөрчлөх гэж олон жил ажилласан байх ёстой
Тэр Гансүх чинь Женкийн бууны нохой ш дээ !
ЖЕНКО МАНАЙ ТАЛЫН НОХОЙ, ТЭХЛЭЭР ГАНСҮХ БАС МАНАЙ ТАЛЫН НОХОЙ!
Онч хараа, Бор толгой 2 дээр яг ямар тендер зарлах гэж бгаа юм бол? Нөгөө Амарбаясг�##�ангийн хамаар�##� бүхий компани үйлдвэр барьж өгөх тендерт ороод үйлдвэр өичлөгч, лиценз эзэмшигч, борлуул�##�т хийдэг компани болчихдог шиг юм болох вий дээ. Нэг мэдсэн ЭТТ -ийн хамаг лиценз өөр компаниудын мэдэлд оччихсон байх юий дээ. Монголын иргэдийн хувьцааг нь эзэмшдэг компанид юу л болоод бгаа юм болдоо хөөрхий
Хөөрхий энэ гэж өлөн амьтан хэний суга царайлан утсан хүүхэлдэй болж өөртөө гай дагуулан вэ
Бороо гоулд шиг юм болох бий
2010 онд төрөөс ТЗ н т�##�аар баримтлах ТЗ бодлого батлагдаж эхний ээлжинд ТТ гашуун сухайтын зам тавихыг да�##�гасан энийг тухайн үед хариуцаж байсан сайд Женко д хэлхэд барихгүй ээ гээд гацаасан �##�дагдсан энэ боломжын хариуцлагыг Женко хүлээх ёстой
Ухаж идэх тухайл ярих юм энэ туваан .тэгээд идэх нь Монголчууд биш гаднахыг ухаад ид гэх юм .