
Дэлгүүрт дугаарлаж зогслоо.
“Ай даа, хүний амьдрал
Эгэл жирийн боловч
Энэхэн биедээ багтахааргүй
Их хүслийн далай юм даа...” гэж хамт явсан зураглаач маань аялав. Дэргэд архи үнэртүүлсэн халамцуу ах хүү сортхийгээд явчихлаа. Инээвхийлээд “Яасан сайхан дуу аялав аа. Дахиад дуулаач, дуул” гэв.
“Харанга”-тай ярилцсанаас ер удалгүй болсон явдал. “Амьдрал” дууг сонсоод архинаас гарсан нэгэн компанийн захирал Ц.Энхманлайд талархал илэрхийлж байсан юм билээ. Дэлгүүрээс гарах үед энэ түүх санаанд оров.
Тийм ээ, “Харанга” дуулж байхад тэнд хүн урам орж, ухаарч сэхээрч, уйлж, унаж босож байдаг. Социалист нийгмээс хойш тэд 33 жил дуулжээ. Хийсэн дуу нь 33 жил дамнан дуурсаж байна. Тэдний дуу яагаад ийм цогц, сүнстэй, агуулгатай байдаг вэ. “Харанга”-ынхан ямар ёс зүйтэй, үзэл бодолтой хүмүүс вэ. Тэд энэ 33 жил юуг туулж, юуг бүтээсэн бэ.
Миний өмнөөс хараад, ширээ тойрч суухдаа тэд жаахан хачирхасхийгээд ярилцлаа. 33 жил цаг гучин минутад жирэлзээд өнгөрөв. Тавдугаар сарын 13, 14-нд “UB Palace”-т тоглохоор бэлдэж буй тэдний туулсан амьдралаас бичиглэж үлдээх ёстой агуулгууд доор буулаа.

ҮЛДЭХ ДУУ: 30 жилийн дараа сонсоно гэдгийг нь мэдэж хийх
-Бид “Ардчилал ирээд 30 жил боллоо” гэж их ярьдаг. Гэтэл “Харанга” ардчиллын 30 жилээс ч урт хугацаанд тайзан дээр, ард түмний дунд амьдарлаа. Харин өнөөдөр та бүхэнд ханаж, цадсан мэдрэмж төрдөг үү?
Я.Одсүрэн: “Одоо ингээд болчихлоо” гэж бодох бодол уу?
Ц.Энхманлай: Урлагийн хөгжлийг ярьж байна уу, эсвэл зөвхөн өөрсдийнхөө хувьд уу?
-Тийм, өөрсдийнхөө хувьд?
Я.Одсүрэн: Надад бол тийм бодол төрдөггүй. Өшөө дахиад бүтээмээр л санагдаж байна.
Н.Пүрэвдаш: Ганцхан үг бий л дээ. “Хүний шунал хязгааргүй” гэж.
Я.Одсүрэн: Гэхдээ энэ бол уран бүтээлийн тухайд хэлж байгаа үг. Ер нь “Одоо болчихлоо, болъё доо” гэдэг уран бүтээлч хүн байхгүй байх гэж бодож байна.
Х.Лхагвасүрэн: Одоо ч шинэ уран бүтээлд орчихсон яваа ш дээ, бас л овоо хэдэн дуутай нэг цомог дээр ажиллаж байна /Инээв/.
-Ханах биш өөрийгөө улам эвдэж, шинээр бүтээж байх нь жинхэнэ уран бүтээлч хүний шинж юм шиг ээ?
Я.Одсүрэн: Миний хувьд өөрийгөө эвдэнэ барина гэхгүй ээ. Харин тавын таван хүн хамтдаа амьдралын туршлага хуримтлуулж, өдийг хүртэл уран бүтээл хийнэ гэдэг өөр ойлголт. Нэг нэгнээ харц юугаар нь хараад мэдэрдэг болох хүртлээ таван хүн, удаан “амьдарна” гэдэг ондоо зүйл л дээ. Бидэнд нууц гэж байна. Нууцаа задална гэж байхгүй. Үүнийгээ хадгалаад бид хойд нас руугаа явна.
Х.Лхагвасүрэн: Ер нь “Ханалаа, болилоо” гэдэг уран бүтээлч байдаггүй байх өө, тийм биз дээ. Д.Лувсаншарав гуай эмнэлэгт хэвтэхийнхээ өмнөхөн төгөлдөр хуурын ард, дуу зохиогоод л сууж байсан.
-Энэ гэхдээ уран бүтээлч хүсэл үү. Эсвэл үүрэг хүлээж байгаа нь энэ үү?
Я.Одсүрэн: Хүсэл шүү дээ.
Ц.
Я.Одсүрэн: Өнөөх социалист гэгч нийгэмд бид анх мөрөөдөж байлаа. Мөрөөдөл зорилго боллоо. Ингээд л явсан таван эр юм, бид. Барууны хөгжим үзэл суртлын хувьд хориотой байсан тийм үед бид нууцаар тоглож байсан. Гэхдээ бас энд тэндгүй тас хориотой байсангүй.
Ц.Энхманлай: Дэмжих нэг нь дэмждэг байлаа.
Я.Одсүрэн: Мундаг хөгжмийн зохиолчид биднийг дэмждэг л байсан. Харин том тайзан дээр бол гаргахгүй шүү дээ. Ийм хүсэл л биднийг түлхүүрдсэн.
Ц.

-“Харанга”-ын дуу хэзээний л байсан юм шиг сүнстэй бас цогц сонсогддог юм. Хэчнээн залуу хүүхэд анх сонслоо ч дотор нь амьдраад л ирдэг үг, аялгуутай. Би бэлтгэлийн үеэр чагнаж суухад, түүх жирэлзэн өнгөрөөд байх шиг мэдрэмжид автсан. “Харанга”-ын дуу яагаад ийм он цаг хугацааг өгүүлэгч, яагаад ийм сүнстэй байдаг юм бэ?
Ц.Энхманлай: Зарим уран бүтээлчид дуу хийж явсаар, түүнийгээ нийлүүлээд цомог болгодог, тоглолт хийдэг. “Харанга”-ын хувьд эхлээд хийх гэж буй уран бүтээлдээ нэр өгдөг. Бидний анхны тоглолтын нэр “Амьдрал” байлаа. “Амьдрал” гэж дууг хийхийн тулд эхлээд амьдралыг хэрхэн илэрхийлэх вэ, амьдралд юу юу багтдаг вэ гэдгийг бодсон.
-Эхэлж агуулгаа боддог гэж үү?
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Үлгэр “Эрт ээ урьдын цагт” гэж эхэлдэг дээ. Энэ эхлэл одоо хүртэл байгаад байгаа биз дээ. Энэ дуунууд яг тэр үлгэрийн маягтай. Сэдэв нь хэзээ ч хоцрохгүй. “30 жилийн дараа сонсох нь тодорхой” гэж, тэр үедээ бодож хийнэ шүү дээ.
-Хийж байхдаа “30 жилийн дараа сонсох нь дамжиггүй” гэж бодож хийнэ гэв үү?
Х.Лхагвасүрэн: Тэгнэ.
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Бид явсан ч дуу нь үлдэнэ, үлдэг гэж.
Ц.
-“Харанга”-ын хитүүдийг “30 жилийн дараа ч хүмүүс сонсоно” гэсэн итгэл дүүрэн хийгдэж байсан гэж бодох, төсөөлөх сонирхолтой байна аа?
Ц.
Ц.Энхманлай: Тэгээд дээр нь, би нэг дуу хийлээ. Энэ дөрөв хянана. Миний дууг “Харанга” дуулах эсэхийг энэ дөрөв ярилцаж байж шийднэ.
Ц.
Я.Одсүрэн: Бид тавын сэтгэл зүрх нэгдчихсэн учраас л тэр дуу сүнсээ олж, амилдаг гэсэн утга л даа.
Ц.

-Уучлаарай, цэл залуудаа “Юм үлдээе” гэж амьдрах нь их ховор л доо. Та тавыг юу үүнд түлхсэн юм бэ. Тэгтлээ хэрсүүжсэн, холд тэмүүлсэн залуус байсан юм уу?
Ц.
Н.Пүрэвдаш: Өөрөөр хэлбэл эх оронч сэтгэлгээнээс зорилгоо олоод авч байгаа юм.
Ц.
Я.Одсүрэн: Ер нь амьдрал гэдэг чинь тэвчээр шүү дээ. Өгсөж, уруудах бүрийг тэвчиж, болгоож байж амьдралыг туулсан шиг туулдаг. Манлайгийн “Амьдрал” дууны үгийг уншаад үз л дээ.
Ц.
Ц.Энхманлай: Ингэсэн юм. Хамтлагаа яг байгуулаад явж байтал хөгжмийн зохиолч З.Хангал гуай, “Та нарт “Амьдрал” гэдэг дуу хийж өгнө өө” гэсэн юм. Бид бэлтгэлдээ гарлаа, нөгөө дуу байдаггүй. Тэгэхээр нь гэнэтхэн “Ер нь өөрөө хийгээд үзье” гэж бодсон юм. Тэгээд нэг шөнө 02.00 цагт гэнэт сэрээд, үгийг нь бичиж гарсан. Дуусаад 04.00 цагийн үед буцаад хэвтсэн. Маргааш нь Оогийд, “Чи нэг ая хийгээдэх” гээд тэр үгээ өгчихсөн юм.
Я.Одсүрэн: Би бүтэн сар хийгээд болдоггүй ээ!
Ц.Энхманлай: Нэг удаа би өөр дууны ая аялуулаад сууж байтал Оогий гаднаас орж ирж сонссоноо “Аяа хийчихсэн л байна шүү дээ. Энэ үгээ ав” гэдэг юм. Тэгээд энэ аян дээр өнөөх үгээ холбоод үзтэл ямар ч засах шаардлага гараагүй.
-Тэгвэл ханаж, цадах гэсэн эхний асуулт гэнэн байж л дээ. Анх нийлэхдээ л та тав дүүрсэн байжээ?
Ц.
Ц.Энхманлай: Шатаж явсан.
-Аливаа ард түмэнд, тухайн цаг хугацаанд нь оноогдож төрдөг хүмүүс яах ч аргагүй байдаг. “Харанга” Монголын хөгжмийн урлагт олон замыг зассанаар нь нэг иймэрхүү үзэгдэл болж гэж хардаг юм. Гэхдээ энэ дуудлага та бүхэнд хэрхэн ирсэн юм бол. Эхлээд хувь хүний төлөвшил юм уу, эсвэл хөгжим л зүггүй татан дуудсан уу?
Я.Одсүрэн: Бид бүр багадаа л гитар тоглож сурсан улс. Би эгчээсээ сурсан, Манлай ахаасаа. Чука байрныхаа ах нараас сурсан. Барууны хөгжмийг чихээрээ сонсоод дуурайж тоглоно. Одоогийнх шиг дүрсийг нь харах биш. Тэгээд барууны
Х.Лхагвасүрэн: Тэгэнгүүт “Яагаад монголчууд чадахгүй гэж” гэсэн нэг юм төрнө ш дээ. Заавал англи хэл дээр дуулах, од болох чухал биш, монголчууд хийж яагаад болохгүй гэж гэсэн бодол байсан хэрэг.
Ц.
-Бэлтгэгдчихээд цугласан гэж...?
Ц.

БАРУУНД “QUEEN”, АЗИД “ХАРАНГА”: Тэдний ёс зүй
-Х.Лхагвасүрэнгийн хувьд бусдаасаа нэжгээд насаар дүү. Яг ингээд төлөвшлөөрөө уулзан зэрэгцээд, ажиллахад дүү нь мэдэгддэг байсан уу?
Х.Лхагвасүрэн: Манлай ах чинь “Амьдрал” гэдэг дуу хийсэн шиг би “Бодлын тэнгис” гэж дуу бичээд л үгийг нь өгчихсөн. Манлай ах чинь байж байж байгаад, “Ай, түмэн бээрээс” гэдэг үг нэмчхээд “Чи өөрөө дуусга” гээд буцаагаад өгчхөж билээ. Тэгээд өөрөө л хийж байгаа юм. Урлагт нас мас нэг их хамаагүй ээ. Хүний уншсан, мэдсэн тэр зүйл л хамаатай.
Я.Одсүрэн: Тэр дундаа хамтлаг дотор бол бүр хамаагүй.
Х.Лхагвасүрэн: Цагаан сар болж байвал “Амар байна уу” шүү дээ. Харин уран бүтээлд, хамтлагт ийм хязгаар байхгүй.
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Ажлаа хийж явбал “Өвгөөн, хөгшөөн” л болно.
Ц.
Я.Одсүрэн: Бас нэг дотоод шаталт, бачимдал байна ш дээ. Ил гаргаж завддаггүй. Түүнийг рок гаргаж, суллаж өгдөг.
Ц.
Я.Одсүрэн: Үзэгчид ер алга л ташдаг, хааяа нэг шүгэлддэг байсан юм. Гэтэл “Амьдрал” тоглолт дээр босож ирээд, цуг дуулаад, бид алмайрсан. Бэлтгэл хийж байхад Чука “Өөө, өөө” гэсэн хэсэгт зритлийг өөрсдөөр нь дуулуулъя гэсэн санаа гаргасан юм. Би тэгэхэд зритлийг дуулна гэж бодоогүй, итгээгүй.
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Улс болгонд л нэг ийм хүмүүс байдаг юм байна.
Ц.Энхманлай: Бас рок хөгжмийн попоос ялгардаг зүйл нь, агуулгын хувьд өргөн. Рокуудын өгдөг агуулгыг поп урсгалд “чихэх” гээд үзвэл багтахгүй, хүнд хүрэхгүй шүү дээ.
Ц.
Ц.Энхманлай: “Та нарын байгаа чинь л хангалттай” гэж хүлээж авдаг.
Ц.
Хоёрдугаарт, ямарваа юманд ёс зүй гэж асар чухал зүйл байх ёстой. Зөндөө хүн асуудаг, “Та нар яаж ийм олон жил...” гээд. Яг үнэндээ нөхөрлөлөө гээд бид нэг нэгнийдээ очиж хоноод л, өвөр түрийндээ ороод байсангүй. Алдаагүй хүн гэж байхгүй. Энэ дотор бид бүгдээрээ алдсан. Харин тэр алдааг нөгөөдүүл нь нөхдөг байхгүй юу. Энэ нийгэмд, үзэгчдийн өмнө ямар үүрэг хүлээсэн гэдгээрээ өөрсдийгөө барьдаг, нийлүүлдэг. Ямар нэг дутагдал, гажуудал гаргах ёсгүй гэж хичээдэг. Тийм учраас “Харанга” ёс зүйтэй хамтлаг.
Я.Одсүрэн: Ер нь хүн алдаанаас айж амьдарна гэж байхгүй шүү дээ. Хоёрдугаарт, уран бүтээлч хүн нийгмээсээ ядаж нэг, хоёр алхмын урд явах ёстой.
Ц.
Я.Одсүрэн: Ер нь ард түмний юу хүсэж буйд зориулж бүтээж эхэлбэл урлаг сөнөнө гэдэг юм билээ. Зориулж биш уриалж хийх ёстой.

БАТАЛГАА: Монголчууд нэгдэж болдог
-“Харанга”-ын бүрэлдэхүүнд байсан Х.Булган агсны тухай нэг зүйлийг асуумаар байна. Түүний бүтээсэн даралтат хөгжим дээрх хэсгүүдийг өнөөдөр М.Мөнх-Эрдэнэ тоглож байна л даа. Тэр үзэл санааны хувьд хэр нөлөөлөгч байсан бэ?
Ц.
-Үзэл санааны хувьд гэвэл?
Ц.
Я.Одсүрэн: Бид нар шиг л багаасаа “Deep Purple” сонссон хүн шүү дээ.
Ц.
Я.Одсүрэн: Тэр бол яг үнэн. Чукад өмнө нь хэлж ч байсан, асар их тэвчээр гаргаж, өөрийн хүслээ хязгаарлаж, бидэнтэй үлдсэн.
Х.Лхагвасүрэн: Бас бид бүгд цэрэгт байсан улс. Хамгийн багадаа л зургаан жил. Тэнд чинь бас үнэнч, тууштай байх гэдэг сууна шүү. Бидэнд энэ ч асар их нөлөөлсөн.
-Монголчуудын хөгжлийн гол тушаа нь натураараа нэгдэж чаддаггүй улс гэж ярьдаг л даа?
Я.Одсүрэн: Нэгдэж болдог гэдгийн баталгаа энд байна шүү дээ.
-Нэгдэж бас болдог юм шүү гэдгийн баталгаа нь “Харанга” гэж?
Х.Лхагвасүрэн: Холоос хайх хэрэггүй ш дээ. 33 жил болчихсон бид дэргэд чинь байж л байна.
Я.Одсүрэн: Түрүүнд хэлдэгчлэн амьдрал бол тэвчээр юм. Бие биенээ ойлгохгүй муудалцаан, сайдалцаан өчнөөн юм болно шүү дээ.
Ц.
Я.Одсүрэн: Хэрэв биднээр кино хийвэл аймшгийн кино гарна.
Ц.
Я.Одсүрэн: Тэр киног үзсэн хүн хамгийн түрүүнд эхнэрүүдийг хүндэтгэх байх.
ГУНИГ, ХАРУУСАЛ: Төмөр торны ард төрсөн “Гэгээ”
-Сайн уран бүтээл хийхэд сэтгэлд нь гуних хэрэгтэй байдаг шиг санагддаг.
Я.Одсүрэн: Үнэн.
-Гэхдээ тэр гунигаа залгиж, шингээж чаддаг байх ёстой. Гунигийн тухай яривал?
Ц.Энхманлай: Гуниг гэдэг хувь хүний амьдралд илүүтэй гарч ирдэг зүйл шүү дээ. Хамтлагийн хувьд бол гуниг гэж юм байхгүй. Хаана нь байх юм.
Ц.
Ц.Энхманлай: Тухайн үед Р.Чойномд зориулж хийе гэж ярьсан юм.
Х.Лхагвасүрэн: Тэр хүн тийм сайхан юм хүссэн мөртлөө өөрөө “тэнд” сууж байж л дээ.
Ц.
Ц.Энхманлай: Бид бас зүгээр бичүүлээгүй. Цонхны гадна талын хаалт төмөр дөрвийг оруулж ирээд, өрөөндөө. Тэгээд шорон шиг дөрвөлжин юм хийгээд, дотор нь

Ц.
-Та тэр шүлгийг бичсэн тухайгаа ярь л даа?
Х.Лхагвасүрэн: Үгүй яах вэ, яг бодит мэдрэмж төрүүлэхийн тулд эд “мөрдөн” хийж байхгүй юу. Бид залуугаасаа Р.Чойномын номыг нууцаар дамжуулж, уншдаг байсан. Ерөнхийдөө мэднэ. Тэгээд л, тэр хүний оронд оюун ухаанаараа суух гэж хичээсэн гэсэн үг шүү дээ. Өөрийгөө оронд нь тавиад л.
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Ахаас нь асуугаад байгаа байхгүй юу, “Ямар хүн байсан юм бэ” гээд. Нөгөөх нь “Дэндүү л сайн хүн байсан юм” гэж хариулна, өөр юм хэлж чадахгүй.
Ц.
Энэ гэх мэтчилэн уран бүтээлд гуниг шингэнэ. Би аавыгаа алдчихаад зохиосон дуугаа Манлай ахаар чинь дуулуулж байсан. 1979 онд. Урлаг хатуу харгис гэдэг утгаараа аймаар л даа. Аавыгаа хөдөөлүүлчхээд орой нь тоглолтод ирж байлаа. Ер нь харуусал гэдэг аягүй хэцүү.
“Дэлхий ертөнц” тоглолт дээр дуулж байтал “Соёл-Эрдэнэ” хамтлагийн дуучин Б.Баярааг нас барсан тухай сонссон юм. Тэгээд Лхагваа бид хоёр шөнөдөө суугаад, “Хоёрдугаар сар” нэртэй дуу бичиж байх жишээтэй. Хоёрдугаар сард өнгөрсөн юм.
Х.Лхагвасүрэн: Гуниг харууслаа дуундаа шингээгээд, нийгэмд том агуулгаар нь хүргэдэг гэсэн үг. Үнэхээр Монголдоо гоё амьдармаар байна. Шударга, сайхан, дэлхийн ямар ч өндөр хөгжилтэй орноос дутахааргүй. Тийм л зөвхөн Монголдоо амьдармаар байна. Түүнийгээ л дуулаад байгаа шүү дээ.
Ц.
-Нээрэн тэр жагсаалын зураг, бичлэгийн ард “Зөвхөн Монголдоо”-г дэвсэж, бичлэг хийсэн байсныг харсан юм байна. “Харанга” нүүр хуудастаа нийтэлсэн байсан.
Х.Лхагвасүрэн: Б.Явуухулан гуайн энэ наймхан мөртэй шүлэг. Үүнийг л ойлгочихвол бид сайхан амьдарч болохоор хэмжээний санагддаг юм.
Ц.

ХОЛБООС: Дуу бол ерөөл
-Зүгээр л гудамжаар алхаж буй хүн “Харанга”-ын дууг сонсоход, тэр хүний хувийн амьдралд тохиолдсон гуниг, аз жаргал тайлагдаж, хөглөгдөж байдаг. Хувь хүн болгоны сэтгэл рүү орж байдаг...
Х.Лхагвасүрэн: Хүн болгон адилхан учир зовлон ч нэг, жаргал ч нэг, өвчин ч нэг л байгаа шүү дээ.
-...Дуугаараа Монголын ард түмэнтэй холбогддог. Түүнийг ямар үед мэдэрдэг вэ. Хүмүүс хувьчилж хэлдэг л байх. Нүүр тулж уулзахгүй ч 30 жил холбогдож яваа тэр сэжмийг сэтгэлдээ мэдрэх үе?
Ц.
Би нэг их бурханд сүсэглэж, лам багшийн заавраар явдаг хүн биш. Эр хүний хийморьтоо л итгэдэг нөхөр. Гэхдээ нэг өдөр хамба ламтай тааралдаж, хоёр үг сольсон юм. Хамба “Буян сайн хийх хэрэгтэй” гээд л ярив. Би “Би бараг л шашингүй үзэлтэй хүн ш дээ” гэтэл “Үгүй чи, тэр сайхан дуунууд дуулж, тэр олон улсыг уярааж байгаа чинь мянга түмэн маань мэгзэм болж байгаа шүү дээ” гэж хэлсэн. Тэр утгаараа маань мэгзэм хөгжөөж буйтай ижил зүйл хийж байна л гэж ойлгодог.
Х.Лхагвасүрэн: Дуу бол бас ерөөл шүү дээ. Ерөөгөөд л байгаа хэрэг.
Ц.Энхманлай: Над дээр бас нэг хүн ирсэн юм, компанийн захирал. “Ах аа, би танд баярлаж явдаг шүү” гэлээ. Би гайхаад, “Яагаад?” гэж асуутал “Би архинд орж, гудамжинд гарсан байсан. “Амьдрал” дууг сонсоод би өөрийгөө өөд татсан, архинаас гарсан” гэсэн. Тийм зүйл зөндөө бий.
Я.Одсүрэн: Дуу хүчтэй, хүчтэй. Яах ч аргагүй хүчтэй.
Х.Лхагвасүрэн: Дуунд худал юм байхгүй, үлгэрт үнэн юм байхгүй гэж.
-Хэчнээн уран бүтээлчид агуулга бүтээж, шатаж амьдарлаа ч олны танил болно гэдэг нэгэн дагавар асуудал байдаг. Заавал хувийн амьдрал руугаа өнгийлгөх шаардлагатай болоод байдаг. Та бүхнийг залуу байхад шар хэвлэлүүд их хүчтэй байсан даа?
Х.Лхагвасүрэн: Тэр бүрийг хүлээж авбал хэцүү шүү дээ.
-Тоодоггүй байсан уу?
Л.Лхагвасүрэн: Тоохгүй. Ардынхаа үгээр л амьдарна. Жингийн цуваа явж л байдаг, замын нохой хуцаж л байдаг гэдэг шиг. Хайран цаг.
Я.Одсүрэн: Настангууд хэлдэг дээ. Сайн үгийг аваад, муу үгийг хийсгээд өнгөрөө гэж.
Х.Лхагвасүрэн: Гэхдээ тиймэрхүү юм унших эвгүй л дээ.
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Цаг хугацаатай уралдчих гээд л.
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Эсвэл түрүүлчих гээд л /Инээв/.
Ц.
Я.Одсүрэн: Барууны соёл тэр үед яах ч аргагүй хол байсан.
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Гадаадад байгаа монголчууддаа хамгийн түрүүнд “Харанга” очсон гэж байгаа.
Ц.
Я.Одсүрэн: Бид Москвад хамгийн анх студид очиж, найман дуу бичүүлж байсан. Орчин, техник баазыг нь харж аваад, ирж рок төв байгуулаад л, тэр гадаадын студийг нутагшуулъя гэж зорьж байлаа.
Х.Лхагвасүрэн: Тэр мөнгөөр бид нэг нэг машин аваад унаж болох л байсан. Гэхдээ эхлээд найман дуу бичүүлэх нь чухал гэдгийг ойлгож байсан. Мөн энэ хугацаанд биднийг дэмжсэн маш олон хүн бий л дээ. Харахад тавуулаа боловч цаана нь 50 хүн бүх зүйл дээр гараа өргөөд дэмжиж байдаг. Гэр бүлээс гадна хэлж буй тоо шүү дээ.
Ц.

-Гэхдээ үс цайх ямар мэдрэмж байдаг юм байна?
Ц.
Ц.Энхманлай: Миний үс бууралтахгүй, сахал бол сайхан цагаан болсон.
-“Үс цайх” гэдэг үгээр асуухаар “Үс цайдаггүй ээ” гэж хариулаад байдаг.
Ц.
Я.Одсүрэн: Ер нь уран бүтээлч хүний сэтгэл дандаа залуугаараа. “Би хөгширсөн шүү” гэж бодож юм хийх юм бол утгагүй биз дээ.
БҮСГҮЙ ХҮН: Хорвоод гэгээрсэн хоёр л амьтан
-Энд “Харанга”-ын таван эр сууж байна. Тиймд бүсгүй хүний тухай асуулгүй өнгөрч болохгүй. Эсрэг хүйсний хүнээ сэтгэл дотроо ойлгоно гэдэг уран бүтээлчийн хувьд бас нэгэн үзүүлэлт гэж боддог. Эр хүн бүсгүй хүний дэргэд ямар үүрэг хүлээх ёстой юм бэ?
Х.Лхагвасүрэн: Бид бүсгүй хүнд түрүүлж хаалга нээж, сандал тавьж өгдөг үед л хүмүүжсэн. Ээжүүд бол бурхад юм, эрчүүд бол цэргүүд юм. Миний хувьд ингээд л бол оо.
Ц.
Я.Одсүрэн: Бүсгүй хүнгүйгээр бидний уран бүтээл хэзээ ч цэцэглэж гарахгүй шүү дээ.
Ц.Энхманлай: Амьдрал ч байхгүй.
Я.Одсүрэн: Амьдрал ч байхгүй шүү дээ. Миний хувьд анхны дурлал маш том тэсрэлт болсон. Тэндээс анхны дуу гарч ирж байх жишээтэй. Бидний уран бүтээлийн дийлэнх нь эмэгтэйчүүдийн тухай. Эх хүн, эхнэр хүний тухай байдаг.
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Хорвоод гэгээрсэн хоёр л амьтан байдаг гэнэ. Ээж, үнээ хоёр. Ээж яаж ч байсан үрдээ гомддоггүй. Үнээг өглөө тугалнаас нь салгаад хөөгөөд явуулж байхад л орой “Сүүгээ аваарай” гээд, эргээд ирдэг гэнэ.
Ц.
ЭХ ОРОН: Зүгээр л зүлгэн дээр гэрээ бариад хэвтвэл тэр эх орны эзэн
-Одоо асуултууд нийгэм рүү чиглэх юм, цаг ч хомс болжээ. Залуу уран бүтээлчид “Харанга”-аас юуг нь сурах ёстой юм бэ. Тэдэнд юу гэж хэлмээр оргиж явдаг вэ?
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Энэ ямар даргын суудал биш дээ.
Я.Одсүрэн: Тоглож чадахгүй байгаад байгаа бол бас нэг ондоо зүйл.
Ц.
Я.Одсүрэн: Гэхдээ үнэхээр тоглож чадахаа байчихсан нөхцөлд энэ үгийг сонсож болно. Харин бид өнөөдөр тоглож байгаа. Гараад л ир. Тэгвэл болж байна. “Мундаг хүүхэд гараад ирж, зайлуулъя” гэж хэзээ ч хэлэхгүй. Харин ч баярлаад, угтаж авна шүү дээ.
Х.Лхагвасүрэн: Нөгөөх чинь л үргэлжилнэ шүү дээ, “Яагаад Монгол хийж чадахгүй гэж” гээд.
Ц.Энхманлай: Энэ бол өөрийгөө олоогүй хүний үг байхгүй юу. Хүний хийсэн, бүтээсэн, хийж байгаа үнэ цэнийг ойлгодоггүй хүний амнаас гарч буй үг.
Ц.
Х.Лхагвасүрэн: Юун очих, азтай нь урт насалдаг юм.
Н.Пүрэвдаш: Нэг залуу “40-өөс дээш насныхан үхвэл улс хөгжинө” гэж ярьсан байсан.
-Тэр залуу надтай хийсэн ярилцлагынхаа үеэр тэгж хэлсэн юм. Би түүгээр нь гарчигласандаа одоо харамсаж явдаг. Тэр өөр агуулга бодож хэлсэн ч хүмүүст шууд утгаар, хүнд тусчихсан.
Ц.
Ц.Энхманлай: Чи гитар тоглодог хүүхэд байлаа гэж бодъё. Чи сайн гитарчин болоод яг яах гэж байгаа юм. Хамтлаг байгуулах юм уу, соло гитарист болох юм уу.
Ц.
Ц.Энхманлай: Түүнийгээ олчхоод зорилгоо тавь. Харин зорьсон зорилгодоо үнэнч бай. Өөрийгөө хуурах юм бол юу ч бүтэхгүй.

-“Харанга”-ынхаан, эх орон яагаад үнэтэй юм бэ?
Ц.Энхманлай: Эх орон байхгүй бол чи хаана амьдрах вэ. Гадаадад чи цагаач, тэр улсын иргэн биш. Тэртэй тэргүй гадуурхагдана. Тэгэхээр хүнд адлагдаж амьдрах уу, өөрийн эх орондоо эзэн нь юм шиг амьдрах уу гэдэг асуудал байхгүй юу.
Я.Одсүрэн: Барын зулзага байх уу, батганы толгой байх уу гэдэг дээ.
Ц.
Я.Одсүрэн: Ер эх оронч байхыг тулгаад хэрэггүй. Гадаадад очиж амьдраад ирэхээр бүх зүйл ойлгогддог.
Х.Лхагвасүрэн: Нийгмийн ийм цаг үе байна л даа. Үргэлж иймээрээ байна гэж үгүй. Гэхдээ ямар ч монгол хүн нутгаа санадаг юм. Тэд амьдрахын эрхээр л явж буй. Харин монгол болж төрсөндөө гутраад явж байгаа хэрэг биш. Солонгост таван сая төгрөгийн цалин авахын тулд явцгааж байна. Энд таван сая төгрөгийг нь өгье гэвэл ажиллах л байхгүй юу. Зүгээр л тийм нийгэм нь бүрэлдээгүй байна. Бид нэг нийгмээс нөгөө нийгэм рүү шилжиж байна. Зүгээр л зүлгэн дээр гэрээ бариад амьдарвал тэр эх орны эзэн л дээ.
ГЭРЭЛ ЗУРГИЙГ Б.ТЭМҮҮЛЭН, О.УЛСБОЛД
АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд Eguur.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү.
Сайхан ярилцлага болжээ. Харангынхандаа амжилт хүсье. Тоглолтыг нь тэсэн ядан хүлээж байна.
Аргагүй түүхт хамтлаг юм даа
Сайхан яриа уншлаа
Улам их амжилт хүсье. Харанга шүү. Тоглолтон дээр уулзацгаая ах нар аа.
Yahin argagu mongoliin domog bolson hamtlaguudin neg
Тоглолтыг тэсэн ядан хүлээж байгаа ????
Yahin argagu mongoliin domog bolson hamtlaguudin neg
Toglolt ni hurdan boloosoi neg saihan toglolt uzeh yumsan
Mongol domoguud togloh gej baina
Domguud
sauhan yriltslaga boljee